Oldal kiválasztása

Rendszeresen tartok vállalkozóknak találkozókat, üzleti reggeliket. Ezeken a találkozókon a vezetésemmel az épp aktuális és persze a vállalkozói lét állandó kérdéseit beszéljük át. Kölcsönösen segítjük egymást a tapasztalatainkkal, illetve a kapcsolatainkkal.

Most kedden épp Szegeden volt egy üzleti reggelink szegedi vállalkozónőkkel. A találkozón sok témát érintettünk, de beszélgettünk az időgazdálkodásról is, hisz ez az egyik sarkalatos pont mindannyiunk életében. Nőként, családanyaként pedig általában még több mindennel kell zsonglőrködnünk. Átbeszéltük, kinek milyen praktikái vannak, hogy hatékonyabban tudjon dolgozni, milyen módszerekkel tudunk kevesebb munkát, időt igénylő bevételi forrásokhoz jutni.

Én is vittem nekik több ötletet, de később, már itthon jutott az eszembe, hogy sokunk nincs is pontosan tisztában azzal, hová is folyik el az ideje. Ahhoz, hogy lássuk, mivel telik el az időnk, célszerű előbb egy felmérést készíteni saját magunkról.

Ehhez az egyik legegyszerűbb módszer, hogy fogsz egy kockás füzetet, kijelölsz rajta egy 10×10 négyzetből álló területet. Majd fogsz egy marék színes ceruzát és felírod, melyik szín mit jelöl. Kinek mik szerepelnek az életében, a mindennapjaiban.

Például a család, a gyerekek elvitele iskolába, óvodába, délutáni tanulás velük. Aztán ott a háztartás, a bevásárlás, a főzés, esetleg a kert, a háziállatok, a kutyasétáltatás. Magunkról sem feledkezhetünk meg, ezért időt kell szánnunk a sportra, az olvasásra, az énidőre. És akkor jön még a munka. Azon belül is van adminisztráció, telefonos egyeztetések, könyvelő, ügyvéd. Biztos hogy töltünk időt utazással, tömegközlekedéssel, hogy egyik helyszínről eljussunk a másikra. A vállalkozás szerves része a marketing, a kommunikáció, a szövegeink megírása vagy ha ezeket ki is szervezzük, akkor az ezekről való egyeztetés a szakemberekkel. És akkor még nincs termékünk, szolgáltatásunk, amit értékesítenénk, tehát ott van a termékelőállítás, szolgáltatások kidolgozása, majd azok el is végzése az ügyfelek számára. S ha már ügyfelek, akkor bizony jelentős részét viheti el az időnknek az ügyfélkezelés is. A lista végtelen, attól függ, kinek mik vannak még a palettájá.

A fentebb már említett 10×10 négyzet, azaz 100 négyzet az egy nap átlagosan ébren töltött időnk 1000 percét jelképezi, azt is 10 perces blokkokra bontva. Így jön ki, hogy egy nap 100 db 10 perces időblokkunk van.
Legalább egy hétig – de jobb, ha inkább 2-3 hétig – “vezetjük” ezen az időnket. Egyszerűen satírozzuk be a megfelelő színnel egy-egy tevékenység után, hogy hányszor 10 percet töltöttünk el valamelyik tevékenységgel. Nap végére, illetve a hét végére lesz egy szép színes rajzunk, amiből azonban szabad szemmel is jól kivehető lesz, mire megy el a legtöbb időnk.

Az eredményekből pedig le tudjuk vonni magunknak a megfelelő konklúziókat. Kell-e valaminek az arányán változtatnunk? Milyen sorrendet, rendet kell ezekből kialakítani magunknak? Ha nagyon széttöredezve, összevissza vannak, tudunk-e esetleg tömbösíteni rajtuk?

Ha megvan, mire megy el az időnk, hogyan tudjuk őket rendezettebbé tenni, esetleg mik azok, amikből le kell faragnunk, ki kell szerveznünk, delegálnunk kell más munkatársnak, családtagnak, máris könnyebb lesz a megannyi egyéb időgazdálkodási ötletet bevezetnünk az életünkbe. Úgy mint a színes Google-naptárat, a Trellót vagy az egyszeri munkavégzést igénylő, de folyamatos bevételt generáló termékek, szolgáltatások kitalálását. De ezekről majd később írok.