Az e-kereskedelem helyzete drámai változásokon megy keresztül a jelenlegi hetekben, hónapokban. Ennek hátterében elsősorban az áll, hogy aki csak teheti, eleget tesz a “maradj otthon” elvárásának, illetve ezzel összefüggően sorra bezárnak a “nem alapvető” vállalkozások is. A fogyasztók így jelenleg nemcsak, hogy többet vásárolnak online, hanem vásárlási viselkedésük is észrevehetően megváltozott. Noha egyértelmű, hogy a fogyasztók a világjárvány idején rengeteg WC-papírt, konzervet és egyéb háztartási tisztítószert vásárolnak, még ennél is több otthoni terméket vásárolnak.
A változások megértéséhez mellékeltem egy képet is. Ez az ábra azokat a termékkategóriák állítja sorrendbe, amelyek 2020 márciusában az Egyesült Államokban a 100 legnagyobb nyertese, illetve 100 legnagyobb vesztese lett ezeknek a változásoknak.
Néhány megállapítás a kép alapján:
- Növekszik az eladás az otthoni fitnesztermékek körében, ideértve a súlyzókat, a fitneszkiegészítőket és a jógafelszereléseket, mivel a tornatermeket és az edzőtermeket is kénytelenek voltak bezárni. Az otthoni edzések számának növekedése miatt a tornazsák-kategória és számos kültéri sportkategória, például a baseball és a softball, valamint az atlétika viszont csökkent.
- Számos vállalat végrehajtotta az otthoni munkavégzésre vonatkozó irányelveket, ami növelte a számítógép-monitorok, a billentyűzetek és az egerek, valamint az irodai székek iránti igényt. Mindemellett maguk az alkalmazottak is igyekszenek ideiglenes otthoni irodát létrehozni, kialakítani.
- A legtöbb utazás leállt, ami csökkentette a bőröndök, a táskák és a kamerák eladásait. Ahogyan a szandál- és fürdőruha-kategóriákban is csökkenés mutatkozik.
- Az úgynevezett formális ruházati kategóriák, ideértve a menyasszonyi és a vőlegényruhákat is, hanyatlanak, mivel sok pár kénytelen volt az esküvőjét törölni vagy elhalasztani.
Egy biztos: A fogyasztók vásárlási szokásai inkább abba az irányba mozdultak el, amelyek kielégítik az egész család otthon töltött idejének igényeit. Érdemes átböngészni az egészet, s levonni belőle a saját magunkra, illetve a vállalkozásunkra vonatkozó következtetéseket, s ezeknek megfelelően készíteni a rövid – és hosszú – távú terveket.